Tankegång?

Så verkar det som om hängningen av Saddam Hussein är nära förestående (Expressen). Som jag bland annat resonerat här så tycker jag hans avrättning är fel. Jag tycker alla avrättningar är fel, visserligen (vilket allt mer verkar som om jag är i minoritet att tycka i det här landet). Och även om Saddam är en ond och sjuk människa kan jag inte riktigt förstå för det första avrättningen, och för det andra brådska det ska göras med. Det finns en hel del praktiska och rationella själ, bortsett från diskussionen om dödstraffets vara eller icke, med att åtminstone skjuta på verkställandet av dödsdomen. Inte minst för att Saddam ska kunan gå igenom samtliga och korrekta rättegångar i det irakiska rättegångssystemet. Vilka exempel sätter man och signaler skickar man genom att göra som man gör? Jag är inte helt säker på att man kan överblicka detta. Uppmanar (utsiktslöst) till att tänka över det här ännu en gång...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0