Mobiltelefonernas vara eller inte vara...

... är tydligen så att de inte ska vara. I alla fall inte för länge. Inte om man får fråga tillverkarna - som Expressen rapporterar. Tre till fyra år är den beräknade livstiden för en telefon. Tre till fyra år är inte särskilt länge. Men det så klart, det är ju en god affärsidé. Om nu något som nästan anses vara obligatoriskt för var och en i dagens samhälle går sönder och måste ersättas tämligen ofta så skapar man ju ett konstgjort köpbehov. Sen att folk byter mobiltelefoner oftare än så för att ha det senaste - det är helt oväsentligt. Det är ju som om HM (som jag nyper ur luften som ett exempel - läs nu inte ut något i det) skulle gå ut och säga att tröjorna har en förväntad livstid på ett år, för sen köper ändå de flesta lite nya tröjor till nästa år. Så efter ett år skulle man kunna förvänta sig att tröjorna trådas upp, sömmarna spricker och det går hål i tyget. HM, och de flesta andra branscher, har fattat att kvalite är ett säljargument. Tydligen då inte mobilbranschen. Argumentet är rent ut sagt larvigt och direkt småaktigt. Ett uppenbart och riktigt dåligt försök till att undslippa ansvar.

Lika dåliga är argumenten att slitaget är högre eftersom telefonerna nu är kameror, musikspelare, spel med mera. Jag kan bara säga att jag har kameror, stereo och musikspelare, spelkonsoler som är äldre än fyra år och fortfarande klarar sin uppgift utan problem. Och klarar man inte att kombinera dessa funktioner på ett vettigt och funktionsdugligt sätt, ja då kanske man helt enkelt ska låta bli.

Själv har jag en telefon av märket Motorola, det vill säga inte något av de två identifierade märkena i artikeln. Men likväl en del av branschen. Kan bara säga att den plikttroget fungerat utan större problem nu i åtminstone 9 år. Den är dessutom i samma storleksordning, om inte mindre, än dagens mobiltelefoner. Batteriet är orginal och fortfarande oförskämt fräscht, betydligt bättre än batterier från betydligt yngre mobiler. Visst den har inte musikspelare eller kamera, men det har jag heller aldrig avsett använda min telefon till. Tror faktiskt inte att särskilt många avsåg detta när min telefon lanserades, förutom då möjligtvis tillverkarna. De har sedan lyckats skapa behovet av detta - men försöker samtidigt använda det som ett argument för att tillverka rent ut sagt dåliga produkter. Snacka om att vara respektlös mot kunder och försöka slinka undan ansvar.

Själv är jag bara glad att jag sluppit byta telefon, bara för att andra gör det. Jag och min gamla trofasta mobil - mot evigheten...

(Är det här ett sådant där läge man ska säga - "Det var bättre förr" ?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0