Människan, månen och jorden...

NASA planerar att i samarbete med andra länder, organisationer och företag år 2020 etablera en permanent månbas. Detta som ett steg i framtida Mars-expeditioner, men också på egen vetenskaplig grund, för att inte tala om den mänskliga aspekten. Jag tycker det är oerhört spännande att människan, och inte bara sonder, tar sig tillbaka till månen och tar ett steg till ut i rymden. Detta kittlar verkligen min upptäckar-nerv och den där önskan om att expandera gränserna. Nu lär ju inte jag personligen vara där och dra i gränsmarkeringen, utan kommer väl sitta här nere (i säkerhet), och följa allt på distans. Men man får väl på något sätt ha en kollektiv upptäckar-känsla. Mer om detta kan du självklart läsa på NASA men också på SpaceDaily som uppger att projektet inkluderar en ny rymdkapsel och raketmotorer. Det är värt att tänka på att månen, som på ett sätt var vårt första steg och mål i rymdkapplöpningen i rymdteknologins linda år 2020 stått utan mänskligt besök i cirka ett halvt århundrade...

Är ni inne på NASAs sida kan ni ju ändå passa på att följa STS116, som nu befinner sig mitt i nedräkningen. Kommer Fuglesang lyfta den här gången eller inte. Vädret verkar vara det som kan sätta käppar i hjulet. Hur som helst så måste jag säga att de har ett snyggt märke. Skytteln i toppen, med den svenska och amerikanska flaggan i släp... Bilda er egen uppfattning här.

Vill ni hålla er lite mer på jorden och koll på marken har ESA startat en ny site, kallad MIRAVI, där det finns massa bilder från Envisats optiska instrument. Verkar vara en bra site, med mycket och snabbt publicerat material. Typiskt nog så är siten i skrivande stund nere... men den funkade nyss och kommer säkert tillbaka snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0