Jultraditioner

Så var det gjort. Årets första (?) försök att bränna ner julbocken i Gävle (Expressen). Misslyckat och de små skador som blev är tydligen lätta att reparera. Skoj för bock-makarna. Måste säga att jag normalt finner vandalism och förstörelse idiotiskt, att bara meningslöst förstöra annans egendom. Urdumt. Men lägger jag handen på hjärtat och är riktigt ärlig, så när det gäller Gävles Julbock, så är det faktiskt lite spännande, och lite av en jultradition, att följa bockens öde. Kommer den brinna eller inte? Räcker motmedeln i år eller inte? Jag skulle aldrig göra ett försök själv, och vill absolut inte uppmana någon annan - priset för "traditionen" kan bli riktigt högt, förutom att byggarna blir besvikna och den vanliga invändan mot vandalism. Men likväl så följer man julbockens öde.

Samtidigt så lever ju Julbocken lite i symbios med sin eldiga historia. Jag är full av förståelse för byggarnas ansträngningar att hålla bocken vid liv. Men byggarna måste ju dessutom gilla åtminstone delar av den uppståndelse som julbocken har nu. Webcameror, rapportering i nationell media (i år har jag sett/hört både i radio och tidningar - men finns säkert Tv-inslag dessutom) och dessutom "filmstjärna". Hade detta någonsin inträffat utan att Julbocken åtskilliga gånger brunnit? Knappast. Jag vet att Jönköping hade en stor julkärve nåt år (som brann). Fick den stora rubriker eller medvetande riket runt. Nope.

Nu är visserligen traditioner (och myter) starka. Men jag undrar vad som händer om byggarna hittat ett mirakelmedel mot brännarna. Kommer Julbocken få samma uppmärksamhet om det inte finns nån spänning om dess överlevnad? Vi får väl se, om den dagen kommer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0