Experimentera med mat

Då och då funderar jag lite på var och hur mat och maträtter har sitt ursprung. Hur många matkombinationer har vi förkastat på grund av lukt, smak eller lämplighet? Och i en mer svunnen tid, när utforskare kom till nya områden med ny potentiell mat, hur gjorde man då? Fick någon smaka på det röda bäret och se hur det smakade? Och de andra höll koll på honom/henne för att se om de överlevde? Jag menar, viss mat och frukt som vi idag tar för självklar är kanske inte det. Ta exempelvis kokosnöten. Inte precis nåt man tittar på och känner för att stoppa i munnen. Och med ett betydande skal, varför ens försöka? Eller resonerade man så att det man verkligen får jobba för, det måste ju vara både gott och nyttigt, annars skulle det inte vara så svårt att nå. Jag undrar hur många som fick sätta livet till som mattestare.

Själv ger jag mig också ut på lite matexperiment då och då, även om de är betydligt mindre dramatiska eller riskfyllda. Senaste rönen avslöjar att hamburgare och pepparkaka inte alls är så pjåkig kombination.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0