82 % lagom... kan man vara det?

Ok... så nu har jag också gjort det. Testat hur lagom jag är (gör det själv, här). Och tydligen är jag 82 procent lagom. Jaha? Började tänka, vilket kan vara farligt, och kunde inte riktigt avgöra vad 82 procent lagom innebär. Kan man vara 82 procent lagom? Så det är inget som man antingen är eller inte? Uppenbarligen inte. Är jag en sån som står i kön (jag belönades med en ordningssam kölapp) men inte är orädd att ta det sista av något på julbordet. Eller vad? Nu är jag förvirrad... lagom förvirrad kanske...

Slog upp lagom på ne, gillar ordhistoria, och läser (efter att hamnat hos språknämnden - känns som om man vart olydig i skolan eller något) att lagom inte kommer från vikingarna som delade mat eller dryck och bara tog så pass att det räckte laget om. Iställer så är det ett betydligt nyare ord från ordet lag i dativ plural-böjning. Ärligt talat, kan vi inte allihop enas och besluta om att vikingavarianten är rätt istället. Den är i alla fall mycket roligare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0